Acte 33: Matteo Guidi – Giuliana Racco The Artist and the Stone

Acte 33: Matteo Guidi – Giuliana Racco

The Artist and the Stone

11.11.2015 - 23.01.2016

Concebuda al gener del 2014, la peça ha continuat el seu procés amb la investigació dels artistes sobre les vies en què les persones eviten les restriccions i limitacions en la seva vida quotidiana, mirant de desplaçar-se a través de sistemes que els són imposats. The Artist and the Stone tracta sobre la mobilitat, la ciutadania, el desig i les obligacions, tot dialogant a partir del doble moviment d’un subjecte (un artista performer) i d’un objecte (un bloc de pedra de 22 tones) des d’Arroub (Cisjordània) fins a Barcelona.

El projecte s’origina a In Between Camps (2012), un treball sobre una caminada de dos dies realitzada a Palestina seguint els rastres de pedra d’un antic aqüeducte romà construït per portar aigua des d’un estanc herodià (ubicat a l’àrea d’Hebron) fins a la ciutat antiga de Jerusalem. La simple pràctica quotidiana de fer una passejada es va anar estenent al llarg d’un ampli i disputat territori, i en va resultar una experiència relacionada amb la geografia, la història i la política. Aquesta recerca a través de les ruïnes d’una era de colonització anterior va quedar interrompuda per l’aparició d’una pedrera gegantina, formada literalment per capes i referències a la geografia i a la història.

The Artist and the Stone va sorgir un any després, quan un company ―artista i refugiat nadiu― va expressar el seu desig de viatjar des de Palestina fins a Europa per desenvolupar la seva pràctica artística. Giuliana Racco i Matteo Guidi van decidir transformar la tensió entre el desig i les restriccions, manifestades en aquesta simple petició, contrastant el procés del seu moviment amb el d’un objecte amb el seu mateix origen: la pedra. Des de la seva concepció, The Artist and the Stone ha evolucionat com a conseqüència d’un intens treball d’equip que fins ara ha propiciat – i continua propiciant – exposicions, tallers, taules rodones i activitats pedagògiques. Aquestes es determinen i es van produint gràcies a la gran quantitat de material que el mateix projecte va generant.

Per a l’Acte 33 al Nivell Zero, Giuliana Racco i Matteo Guidi proposen l’exposició d’un seguit d’obres relacionades amb una fase capital del projecte: el moment cúspide dels dos moviments. Començant amb In Between Camps, el Nivell Zero acollirà una selecció de treballs que seguiran els temes centrals de context, moviment, negociació i desig, i configurarà així diferents moments d’un procés que es va aconseguir desenvolupar sota uns límits geopolítics estrictes, mentre es mantenia ―fins avui― el seu futur obert.

Matteo Guidi (Cesena, Itàlia, 1978) és artista i antropòleg que viu a Barcelona i treballa en fotografia, vídeo i instal·lacions.

Giuliana Racco (Toronto, Canadà, 1976) és artista visual i desenvolupa el seu treball entre el dibuix, la fotografia, el vídeo i les instal·lacions.

Junts, Matteo Guidi i Giuliana Racco, operen en la intersecció de l’art i l’antropologia per investigar contextos complexes d’estructures més o menys tancades, per exemple presons d’alta seguretat, fàbriques i més recentment camps de refugiats. Els seus projectes estudien les vies per les quals els individus o els grups gestionen els seus moviments a través de sistemes fortament definits que tendeixen a objectualitzar-los i inclús a induir-los a certes formes d’autocontrol. Reflexionant sobre mètodes imprevisibles de resistència quotidiana provocada per una combinació de simplicitat i habilitat, centren el seu treball en contextos que es consideren marginals o excepcionals però que en realitat anticipen escenaris més comuns.

Els seus treballs s’han exposat al Museu d’Art Modern de Cagliari (Itàlia), Museu de Valls (Catalunya), Disseny Hub i l’Arts Santa Mònica (Barcelona), el Centro Cultural de España en Montevideo (Uruguai), la Kunstuniversität Linz (Àustria), Museu d’Art Modern i Contemporani de Rijeka i la galeria SIZ, també a Rijeka (Hongria), Fondazione Pastificio Cerere (Roma, Itàlia), Artissima Art Fair (Torí, Itàlia), Fondazione Bevilacuqa La Masa (Venècia, Itàlia), Kulturfabrik (Esch-sur-Alzette, Luxemburg), Akademie der Künste der Welt (Colònia, Alemanya), International Academy of Art Palestine (Ramallah, Palestina), Fotomuseum Winterthur (Suïssa), SESC São Paulo (Brasil), Museu d’Art Modern i Contemporani d’Estrasburg (França) i la Universitat Hanyang (Seül, Corea).

Comissari: Herman Bashiron Mendolicchio

Articles de premsa