09A-175

Patricio Vélez. Las formas del tiempo

26.04. - 08.09.2018

La Fundació Suñol sempre ha mostrat la voluntat d’aprofundir en l’obra dels artistes que integren la Col·lecció Josep Suñol, com a testimonis de la riquesa i la diversitat de l’escena creativa de la Barcelona durant el període comprès entre 1975 i 2000.

Un d’ells és Patricio Vélez (Quito, Equador, 1945), que presenta per primera vegada una panoràmica exhaustiva de la seva trajectòria artística. L’exposició Les formes del temps agrupa una selecció de més de cinquanta obres entre dibuixos, pintures, gravats i fotografies, que ens apropa a la seva particular visió del món.

L’artista, que  va arribar per primer cop a Barcelona el 1968, va realitzar estudis d’arquitectura entre Quito, Barcelona, Marsella i París. Establert definitivament a Barcelona com pintor i dibuixant a partir de 1976, ha estat professor a l’escola Eina durant més de vint anys i ha impartit cursos a diversos centres superiors d’ensenyament de Belles Arts.

La seva obra s’erigeix com un mecanisme de reconstrucció de la memòria personal, que recull les experiències viscudes en multitud de viatges i encontres, afegint també passatges imaginaris.

L’exposició es completa amb l’edició d’un catàleg, que consta de vuit capítols que reuneixen les obres de Patricio Vélez en diferents eixos temàtics o formals per guiar l’espectador a través d’un viatge per la seva trajectòria. Així mateix, la conversa que recull entre l’artista i les comissàries Luisa Ortínez i Rosa Queralt il·lustra vivències, projectes i referències de Patricio Vélez que sense dubte han marcat la seva relació amb l’altre, la natura i la ciutat.

19243298_1333261353459130_2245545873507313709_o

Daniel G. Andújar. Els desastres de la guerra

30.05. - 28.09.2018

La Fundació Suñol presenta el projecte dut a terme per Daniel G. Andújar (Almoradí, 1966) amb motiu de la participació a documenta14 el passat 2017. L’obra s’estructura com una protesta visual contra la violència i una actualització de la representació del conflicte a l’actualitat, revelant com aquest afecta l’individu.

L’any 1955 es va dur a terme la primera edició de documenta amb la intenció de recuperar el diàleg que es va perdre entre Alemanya i la resta de món durant la Segona Guerra Mundial, així com entrar en contacte amb l’escena artística internacional mitjançant una “presentació de l’art del segle XX”. Des d’aleshores la ciutat de Kassel ha estat sempre l’amfitriona, transformant-se amb el transcurs del temps en un inqüestionable punt de referència en l’evolució de les arts. L’edició de 2017 es va titular Learning from Athens, ja que l’esdeveniment no va tenir lloc tant sols a Kassel, com històricament s’havia produït en edicions anteriors, si no que també va tenir lloc una primera exposició a la ciutat d’Atenes.

Els comissaris de documenta14 van convidar als artistes seleccionats a reflexionar sobre la situació social i política tant a Europa com arreu del món, així com sobre la tensió palpable entre el Nord i el Sud. És en aquest àmbit que Daniel G. Andújar ha realitzat l’obra que s’exposa a la Fundació Suñol.

A Atenes l’artista va presentar una primera part del projecte anomenat Els desastres de la guerra – Repatriation Akademia, una proposta interdisciplinària centrada en diversos temes com la nacionalitat, el domini públic o propietat (intel·lectual o cultural), a més de l’autenticitat, la reproducció, el robatori o la manipulació d’antiguitats. En el cas de Kassel, Andújar va presentar la segona part del projecte sota el nom Els desastres de la guerra – El cavall de Troia que tracta temes com la identitat cultural i la memòria, però també el monument, l’estereotip i el concepte de la falsificació i veritat.

Aquests dos projectes són presentats per primer cop en conjunt, acompanyats d’una publicació que els reuneix a ambdós, i que conté textos d’Imma Prieto i María Dolores Jiménez-Blanco.