Wed
ACTE 36: Jordi Mitjà. L’escultura no és important
Feb 8 @ 7:30 pm – Mar 11 @ 8:00 pm
[:ca]ACTE 36:  Jordi Mitjà. L’escultura no és important[:es]ACTO 36: Jordi Mitjà. La escultura no es importante[:en]ACT 36: . Jordi Mitjà. Sculpture is not important[:]

La primera exposició del 2017 al Nivell Zero recull un projecte inèdit de l’artista Jordi Mitjà (Figueres, 1970). En aquest context, Mitjà projecta un corpus de treball amb dibuixos, escultures i fotografies, que són el resultat d’investigar i pensar noves possibilitats partint de tècniques, situacions i materials utilitzats en l’ofici de manyà o serraller, que ha dut a terme durant tota la vida el seu pare, ara jubilat.

L’artista incorpora així la figura paterna en el procés de gestació d’aquestes obres per tal de dialogar sobre el mateix ofici i les seves opcions, amb la intenció de subvertir-les o parasitar-les. D’aquest diàleg i del treball, molts cops en comú entre pare i fill, en sorgirà un embalum de propostes on l’artista ens planteja diferents derives en relació als materials i les tècniques, però sobretot a la mateixa idea d’escultura. Amb paraules de l’artista “aquest projecte és un retrobament amb l’ofici familiar que jo vaig descartar per dedicar-me a l’art”.

Al llarg de la seva carrera, Jordi Mitjà inhabilita materials, canvia radicalment les seves funcions, tergiversa absolutament els rols dels espais en els que exposa, en una recerca constant i intuïtiva que qüestiona el mateix estatus de l’art i que obre algunes vies.

Des de múltiples registres de presentació –l’escultura o la fotografia fins a la publicació o el vídeo- l’obra de Jordi Mitjà planteja l’apropiació de diferents contextos que l’artista porta al seu terreny a partir d’una alta complicitat emocional amb els referents i punts de partida que escull. Una dinàmica de treball complexa que concentra la seva intensitat en el procés de producció i el temps de negociació entre idea inicial i resolució final; fet que incorpora de manera voluntària aspectes flexibles i lliures com ara la intuïció, l’assaig, l’error o l’accident.

AJOBLANCO LIBERTARIO 1977
Mar 30 @ 7:30 pm – May 6 @ 8:00 pm
AJOBLANCO LIBERTARIO 1977

L’any 1977 va ser clau al procés de transformació cultural i política d’Espanya. Barcelona va tenir un protagonisme radical i llibertari que no sempre s’ha visibilitzat. No obstant això, aquelles vagues, accions i convulsions socials van canviar per sempre la mentalitat i la vida quotidiana de milers de ciutadans. Quaranta anys després, els seus propis creadors revisen la implicació llibertària de la revista Ajoblanco als moviments socials d’aleshores, la vigència de la qual encara es manté viva, a més d’aportar fets i dates a la història de la Transició.

Fotografies: Inma Alcario

May
Tue
ACTE 37: Marc Larré. De aquellas fotos estos barros
May 23 @ 7:30 pm – Jun 23 @ 8:00 pm
[:ca]ACTE 37: Marc Larré. De aquellas fotos estos barros[:es]ACTO 37: Marc Larré. De aquellas fotos estos barros[:en]ACT 37: Marc Larré. De aquellas fotos estos barros[:]

El joc de paraules que dona títol a l’exposició ens serveix com a punt de partida per situar les investigacions artístiques en el treball de Marc Larré (Barcelona, 1978). A la seva obra s’inverteixen les lògiques disciplinars: la fotografia remet a l’escultura i l’escultura pren qualitats pròpies de la fotografia. Aquest mecanisme d’inversió possibilita una exhaustiva exploració sobre qüestions de fons relacionades amb la imatge. Larré va més enllà d’entendre el fet fotogràfic com a document o representació, per tal de destacar el seu caràcter objectual.

Revisar les possibilitats tècniques i disciplinars de la fotografia i l’escultura el porten a destacar l’objecte nu com a element central de l’acte creatiu, però alhora hi afegeix una capa de significats basada en l’experiència de l’esdeveniment: l’acció pren cos, així, en la matèria i en l’espai. A l’exposició del Nivell Zero, això es manifesta a través d’un component determinat: el fang. Larré treballa aquest material com si es tractés d’una placa sensible on abocar el camp semàntic propi de l’ús i el consum de la fotografia.

ACTE 38: Mònica Planes. Nivell Zero
Jul 6 @ 7:30 pm – Aug 26 @ 8:00 pm
[:ca]ACTE 38: Mònica Planes. Nivell Zero[:es]ACTO 38: Mònica Planes. Nivell Zero[:en]ACT 38: Mònica Planes. Nivell Zero[:]

Aquest acte és fruit de la col·laboració entre la Fundació Suñol, la Fundació Han Nefkens i el Màster en Producció i Creació Artística de la Universitat de Barcelona.

L’obra de Mònica Planes (Barcelona, 1992) investiga noves formes de relació amb l’espai quotidià que depurin i s’alliberin d’aquelles estructures predeterminades que condicionen la nostra manera d’habitar-lo. En aquesta línia, totes les peces que configuren l’ACTE 38: Mònica Planes, Nivell Zero ens donen informació i ens remeten al lloc en què es troben. Planes aborda l’espai del Nivell Zero a través de manipulacions escultòriques que el reordenen i el transformen amb resultats que van des de la més rigorosa literalitat a l’abstracció geomètrica més simple. Arquitectura, model i objecte es barregen en un joc autoreferencial en el qual s’intercanvien les aparences i les propietats que ens permeten identificar-los. Així, l’artista busca apropiar-se de tot allò que identifica l’espai del Nivell Zero quan aquest es troba suposadament buit: les rajoles, el ciment, la llum, el vidre i fins i tot el logotip de la fundació. Tots aquests elements són el punt de partida per a la creació de peces que esdevenen prolongacions de l’espai.

Mònica Planes (Barcelona, 1992) va cursar el Màster en Producció i Recerca Artística (2014-2016) i està graduada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona (2014). Durant els darrers anys ha obtingut la Beca Han Nefkens/UB 2016, la beca d’escultura de la Fundació Felícia Fuster 2016 i la beca de la Fundació Guasch Coranty 2017. En finalitzar el màster, va realitzar una residència a Montrouge (París) en el context de la Jeune Création Européenne i actualment és resident a Fabra i Coats amb la beca SAC-FIC 2017.

Mon
Tancat per muntatge de la propera exposició
Sep 4 – Sep 26 all-day
[:ca]Tancat per muntatge de la propera exposició[:es]Cerrado por montaje de la siguiente exposición[:en]Closed for new exhibition installation [:]

La Fundació Suñol romandrà tancada amb motiu del muntatge de la propera exposició, Fernando Vijande. Retrat: 1971 – 1987, la inauguració de la qual serà el pròxim 26 de setembre a les 19:30h.

May
ACTE 39: Antoni Abad. mesura X mesura. 1992’2015
May 10 @ 7:30 pm – Sep 8 @ 8:30 pm
[:ca]ACTE 39: Antoni Abad. mesura X mesura. 1992’2015[:es]ACTE 39: Antoni Abad. medida X medida. 1992’2015[:en]ACTE 39: Antoni Abad. measure X measure. 1992’2015[:]

La Fundació Suñol presenta l’ACTE 39: Antoni Abad. mesura X mesura. 1992’2015, un projecte concebut específicament pels espais del Nivell Zero, que recull les accions de l’artista Antoni Abad (Lleida, 1956) realitzades a partir dels anys 90. Aquestes accions estan directament relacionades amb la recerca personal duta a terme per Abad sobre els conceptes i els usos de la mesura, el llenguatge i la relació existent entre ells.

L’any 1992 Antoni Abad va conèixer Josep Suñol als espais del Passeig de Gràcia que acabarien transformant-se en la Fundació Suñol, i que en aquell moment encara no estaven oberts al públic. Allà va poder descobrir la Col·lecció Josep Suñol en ple procés de configuració. Com havia fet anteriorment amb altres elements de la vida quotidiana, va realitzar una instal·lació amb cintes mètriques al voltant de la mesura de l’obra d’Antoni Tàpies, Butaca (1987), que forma part de la Col·lecció i que es trobava precisament exposada en aquell moment. Aquesta obra és una de les que es podran trobar a la mostra presentada ara al Nivell Zero.

L’exposició ha estat comissariada per Eugeni Bonet, qui ha recuperat un text original de 1995, Pesos y medidas, en el que descriu l’obra d’Antoni Abad. Per a l’ocasió s’ha editat també una publicació realitzada en format digital que conté els treballs presentats i un text del comissari, que podrà descarregar-se des de la pàgina web de la Fundació Suñol.

Performance DIMENSIONS VARIABLES
Jul 7 @ 6:30 pm – 7:30 pm

Captura performance_trailer performance complet Captura AD

Amb motiu de l’exposició ACTE 39: Antoni Abad. mesura X mesura el ballarí cec Joan Casaoliva presenta Dimensions variables, una performance que dialoga amb l’obra d’Antoni Abad i on el ballarí es relaciona amb l’espai expositiu del Nivell Zero tot desplegant diverses estratègies sensorials. La seva ceguesa el du a explorar l’espai amb paràmetres de mesura alternatius, a més d’experimentar-ne de nous a partir del seu propi cos i del llenguatge de la dansa. La intervenció es planteja com a mecanisme d’afirmació de la diversitat visual alhora que deconstrueix els estereotips que s’hi associen. La performance compta amb l’audiodescripció de Llorenç Blasi per tal de fer-la accessible a persones amb diversitat visual, però alhora aquest element permet una aproximació diferent a l’acció que desafia i qüestiona el propi rol d’espectador. Joan Casaoliva (Barcelona, 1966) és un ballarí, actor i performer cec. Va entrar en contacte amb el món de la dansa després de perdre la visió, de la mà del coreògraf i ballarí Jordi Cortés. Des de 2013 forma part del col·lectiu Liant la troca participant en espectacles com ara Sin contacto o El último. També ha col·laborat a l’espectacle Fuck-ing-Progress de Jordi Cortés, així com ha treballat amb els ballarins i coreògrafs Alberto Velasco, Marta Carrasco o Carolina Alejos de El Mur dansa, en la iniciativa Espais Cecs. Performance a càrrec de Joan Casaoliva amb la col·laboració d’Antoni Abad i la participació de Llorenç Blasi ACTIVITAT AMB AUDIODESCRIPCIÓ ACCESSIBLE PER A PERSONES AMB DIVERSITAT VISUAL

12/07 – PAM-A-PAM. Taller familiar amb l’artista Antoni Abad
Jul 12 @ 6:00 pm – 7:30 pm
[:ca]12/07 - PAM-A-PAM. Taller familiar amb l'artista Antoni Abad[:es]12/07 - PALMO-A-PALMO. Taller familiar con el artista Antoni Abad[:en]12/07 - INCH-BY-INCH. Family workshop with the artist Antoni Abad[:]

Quants dels meus pams hi caben a la teva mà? Quants pams mesura la meva cama? Quants peus hi han fins a la sortida? En aquest taller familiar l’artista Antoni Abad ens anima a explorar-nos – i per tant a mesurar-nos – fent servir paràmetres oblidats i patrons alternatius. Descobrirem que no ens cal el metre o el regle per abastar les coordenades de les coses. El nostre propi cos esdevindrà la referència per relacionar-nos amb els altres i amb l’entorn que ens envolta.

ACTIVITAT A CÀRREC D’ANTONI ABAD

Informació pràctica
Data i hora: dijous 12 de juliol de 2018, de 18h a 19h30
Espai:
Nivell Zero de la Fundació Suñol (entrada per Passeig de Gràcia 98)
Preu:
3€ per persona
Edats: Taller adreçat a infants de 6 a 12 anys acompanyants d’adults
Inscripció prèvia:
per correu electrònic (info@fundaciosunol.org) o telèfon (934 961 032)

Wed
Loop 2018. Domestic and Urban Landscapes
Nov 7 @ 7:30 pm – Nov 22 @ 8:00 pm
Loop 2018. Domestic and Urban Landscapes

Imatge: MASBEDO, Until The End, 2011

La Fundació Suñol acull una exposició organitzada per LOOP i In Between Art Film. Amb motiu de la seva primera col·laboració amb LOOP, In Between Art Film presenta una selecció de vídeo comissariada per Paola Ugolini, amb obres d’artistes internacionals que tracten diversos aspectes de l’arquitectura domèstica i l’espai urbà. Des de l’arquitectura freda de les ciutats contemporànies fins a la dimensió privada d’una casa, totes les obres exposen la idea de la llar com “l’epidermis del cos humà”: per dir-ho amb les paraules de Frederick Kiesler. A més, els vídeos seleccionats ofereixen una visió general de la creació d’imatges en moviment contemporani, així com presenten una estètica coherent amb les pel·lícules produïdes per In Between Art Film.

In Between Art Film, presentat formalment el 2012 per Beatrice Bulgari, és una productora de pel·lícules dedicada a proporcionar a artistes, cineastes i directors la possibilitat d’explorar lliurement els territoris incerts d’imatges en moviment.

In Between Art Film ha donat suport a institucions capdavanteres i ha promogut importants associacions culturals, incloent: vice versa Pavelló Italià, 55th International Art Exhibition of Venice Biennale (Venècia, 2013); Biennale de l’Image en Mouvement (Centre d’Art Contemporain Ginebra, 2016); Miart (Milà 2016 – 2017-2018); Tate Film (Londres 2017); Maxxi Videogallery (Roma, 2017); Il Mondo Magico Pavelló Italià, 57th International Art Exhibition of Venice Biennale (Venècia, 2017); Documenta 14 (Atenes – Kassel, 2017); Lo Schermo dell’Arte (Florència, 2017); Dhaka Art Summit (Dhaka, 2018); Manifesta 12 (Palerm, 2018).

Per obtenir més informació, visiteu: www.inbetweenartfilm.com

Per consultar el programa de Loop 2018: http://loop-barcelona.com/loop-festival-2018/

ACTE 40: Sinéad Spelman. Descanso en la huida
Nov 29 2018 @ 7:30 pm – Jan 12 2019 @ 8:00 pm
[:ca]ACTE 40: Sinéad Spelman. Descanso en la huida[:es]ACTO 40: Sinéad Spelman. Descanso en la huida[:en]ACT 40: Sinéad Spelman. Descanso en la huida[:]

La Fundació Suñol organitza l’ACTE 40: Sinéad Spelman. Descanso en la huida, el darrer projecte de l’artista irlandesa ideat específicament per al Nivell Zero.

El treball de Sinéad Spelman (1978) se centra en la pràctica del dibuix, l’escriptura i l’escultura des d’una vessant intimista que alhora indaga en estats emocionals col·lectius. Els seus dibuixos, de traç nu, gestual i gairebé esquemàtic, encarnen a personatges en actituds de desafiament i resistència davant situacions ambigües i inquietants a les quals els subjectes no cedeixen sinó que romanen passius, amb una indolència que, paradoxalment, es pot considerar activa. En moltes ocasions els cossos es presenten incomplets o amb amputacions tot esdevenint inútils per a la màquina de producció incessant. Aquesta disfuncionalitat es pot llegir, per tant, com una forma d’estar en vaga permanent.

En ocasió del projecte per al Nivell Zero, l’artista aborda aquestes problemàtiques tot experimentant amb materials i formats i indagant en la relació entre el dibuix i l’escriptura.