Susana Solano

Exposició:

Inauguració: 29 de setembre de 2011, a les 19h

Comissariat: Marisa Díez de la Fuente i Fundació Suñol

La Fundació Suñol presenta La jarra vertiente o Máquina de dibujar, una exposició que reuneix trenta-dues peces de Luis Frangella (Buenos Aires, 1944 - Nova York, 1990), totes realitzades entre 1980 i 1989, amb l’objectiu de mostrar el treball d’un artista immanent i genuí, allunyat de qualsevol categoria formal, en la representació creativa del qual es barregen la transgressió i la tradició, tot desplaçant-se pel fi límit que hi ha entre l’abstracció i un permanent desafiament a la figuració.

Frangella crea un univers lúcid i subtil que respon a la seva particular percepció de les relacions entre els objectes i les seves proporcions, en una recerca constant de la veracitat original de les coses. El seu laboratori-taller es converteix en un espai generador d’idees i motor d’aprenentatge permanent, des d’on l’artista ausculta el món i transforma allò que percep.

Es tracta d’una obra primordialment experimental, que indaga en la forma i en la presència de cada objecte, treballada des del raonament més objectiu en combinació amb l’emoció més subjectiva, a partir de qualsevol motiu que l’atzar proposi per deixar-lo fluir i permetre un posterior desenvolupament potser improductiu però sempre exquisit, delicat. Una obra que discorre entre una reflexió sobre la realitat aparent, el seu desplaçament empíric cap a altres coordenades i la metamorfosi final que ens revela que tot es pot transformar i conviure plàcidament, sempre que es respecti allò banal i allò sublim, allò sacre i allò profà, allò decoratiu i allò repulsiu, allò heroic i allò grotesc, en paraules del seu bon amic Quico Rivas.

Transparències, ressonàncies, efectes il·lusoris que provenen, segurament, del seu extens coneixement de les propietats físiques de la llum, el pes, el moviment, l’equilibri, la simetria o el ritme, i  d’una lenta i minuciosa investigació van inundant l’obra de Luis Frangella, que se’ns fa evident en dues i en tres dimensions i que ens manté en alerta constant, convertint-nos en espectadors que interactuen amb l’artista a través de la visió i el ressò d’una obra autèntica, austera, essencial i premonitòria.

Ara, la Fundació Suñol proposa revisitar l’obra de Luis Frangella, present a la Col·lecció Josep Suñol, amb l’objectiu de donar a conèixer l’expressionisme silent d’un artista poc difós per la seva prematura desaparició, que mereix tota la nostra admiració i respecte.

Luis Frangella va néixer el 1944 a Buenos Aires, on va cursar la carrera d’arquitectura. Entre 1973 i 1976 va gaudir d’una beca d’investigació al Center of Advanced Visual Studies de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), on va començar a experimentar amb la pintura i l’escultura i va coincidir amb Juan Navarro Baldeweg, Maryanne Amacher i John Cage, col·laborant amb ells en diferents projectes. Posteriorment, es va instal·lar de forma definitiva a Nova York. Tanmateix, va realitzar estades al nostre país i exposicions a la galeria Buades de Madrid i a la galeria Ciento de Barcelona i, paral·lelament, a Buenos Aires, San Francisco, Estocolm, Milà i Nova York, on va morir prematurament als 46 anys.