Online

Una acció de Mario Santamaría a partir de l'obra de Joana Moll Pelegrinatge elèctric

Online

Una acció de Mario Santamaría a partir de l'obra de Joana Moll

Pelegrinatge elèctric

26.11.2022, 10:00

Tot i ser crucials per la nostra societat, la majoria de les infraestructures necessàries per a mantenir un flux de producció i distribució continuada d’energia són desconegudes, gairebé invisibles per la majoria dels seus usuaris. Lluny de ser considerats espais sagrats amb rituals propis, com el temple de Vesta, els temples contemporanis del foc són llocs majoritàriament hostils, hermètics i inaccessibles, poc integrats en l’imaginari social, cosa que dificulta qualsevol possibilitat d’interlocució directa amb la societat que nodreixen. No obstant, tot i la precarietat del vincle físic i imaginari de la societat amb el foc que la sosté, segueix existint una fe cega, sagrada, en les institucions energètiques.

Segons un estudi publicat a la Universitat d’Estocolm l’any 2011, un peregrí visita un lloc sagrat amb l’objectiu de confirmar les seves creences a través de les manifestacions físiques de la seva fe, l’entusiasme col·lectiu i la connexió personal amb l’espai. Joana Moll presenta a la Fundació Suñol un altar en honor a la Central Tèrmica del Besòs, el temple que sosté energèticament la Fundació Suñol i amb la col·laboració de l’artista Mario Santamaría va proposar una peregrinació, amb una ofrena final, per les infraestructures elèctriques de la ciutat de Barcelona el 26 de novembre, amb la intenció d’establir nous vincles entre la societat i el foc contemporani, tot visibilitzant i interactuant amb els sistemes que el contenen. En el context d’emergència climàtica i crisis energètica actual, experimentar i elaborar nous rituals culturals capaços d’interpel·lar aquestes realitats de manera coherent, és un exercici crític per adaptar i organitzar les activitats humanes al voltant d’aquests paradigmes emergents, per tal d’evitar (o suavitzar) possibles col·lapses.

Autora: Joana Moll

Disseny pelegrinatge: Mario Santamaría

Producció: Marta Millet Agustí

Resum de la peregrinació guiada a la central tèrmica de Barcelona a carreg de Mario Santamaria i Joana Moll el dia 26 de Novembre del 2022.

L’objectiu principal d’aquesta peregrinació era portar una ofrena, en forma d’electricitat, a la central tèrmica Besòs V, la font d’energia que nodreix la Fundació Suñol. La peregrinació va sortir de la galeria, passant per punts crítics de la infraestructura energètica de Barcelona, fins arribar a la central tèrmica de Besòs V, situada a la desembocadura del Besòs.

Dades tècniques:
Distància caminada: 13,3 Km.
Mitjana de passos: 28.000
Mitjana de participants: 20
Nombre de peus: 40
Hores caminades: 4
Energia generada per peu: 10 w/h

Total d’energia generada: 1600 w/h*
* Energia equivalent per a carregar 95 Iphones d’última generació.

Parades:
Parada 00 — Fundació Suñol