Jean Arp

Bourgeon sur coupe, 1960

Estrasburg, 1887 - Basilea, 1966

Jean Arp va ser membre fundador del grup dadaista de Zuric l’any 1916 i del Novembergruppe el 1918. Tot i els seus vincles amb el moviment dadaista, l’any 1925 va participar en la primera exposició del grup surrealista a la Galeria Pierre de París, al costat d’artistes com Max Ernst, Joan Miró, Paul Klee i Pablo Picasso. Arp va desenvolupar un llenguatge relacionat amb l’escultura biomòrfica en què combina les tècniques de l’automatisme i el món oníric donant lloc a un conjunt de formes orgàniques i poètiques que sovint qüestionen el principi de realitat. El 1926 Arp es trasllada a París i uns anys després, el 1931, trenca amb el moviment surrealista i funda, juntament amb Auguste Herbin, Jean Hélion i Georges Vantongerloo, l’associació d’artistes Abstraction-Création per reivindicar un art no figuratiu basat en l’autonomia de les línies i els colors com a valors estètics. La peça Bourgeon sur coupe pertany al darrer període vital de l’artista, marcat pel reconeixement institucional de centres com el Museu d’Art Modern de Nova York o el Museu d’Art Modern de París, que li van dedicar mostres de caràcter retrospectiu els anys 1958 i 1962, respectivament.