Antònia del Río S/T mapa de relacions

Antònia del Río

S/T mapa de relacions

S/T mapa de relacions és una peça online interactiva que sorgeix de la informació extreta dels catàlegs de la biblioteca de la Fundació Suñol sobre alguns dels artistes consagrats que formen o han format part de la Col·lecció Suñol Soler.

A partir d’una exhaustiva lectura, Antònia del Río ha connectat els artistes que es van conèixer personalment, segons apareix de manera explícita als llibres que ha pogut consultar. El mapa també inclou dades habitualment relacionades amb l’àmbit privat, com ara la condició familiar dels artistes, si són pares o no, si podem conèixer els noms dels seus respectius fills i filles o si els seus progenitors ja eren artistes.

(Pots navegar al mapa de relacions, fes click als diferents noms dels artistes per desplegar la informació i veure els vincles entre ells)

En els discursos de la història de l’art, les biografies dels artistes i el context històric i social, serveixen per teixir un relat que justifica els aspectes de la producció artística, com ara l’estil, la tècnica i el llenguatge emprat o la temàtica escollida. En certa manera la biografia ajuda a la construcció de la idea d’artista geni, i sovint s’explica l’obra a partir de la vida del creador.

Amb la seva proposta, Antònia del Río també estableix relacions entre l’àmbit privat i l’àmbit públic de la vida dels artistes, però no al servei d’un discurs laudatori sinó per ressaltar-ne aspectes prosaics que normalment resten ignorats. Tot destacant la informació personal, amb especial interès sobre la paternitat d’aquests autors, s’obre l’escletxa des d’on imaginar les implicacions d’aquesta condició en les trajectòries professionals d’aquests homes que no han patit obstacles institucionals.

Antònia del Río empra aquesta estratègia per posar-nos en diàleg amb autors consagrats, veure’ls en el sentit menys reverencial del terme i posar en qüestió les bases ideològiques que sustenten certs relats per recordar-nos que allò privat també és polític.

Aquesta peça online es complementa amb la intervenció Una poètica de l’ús: fer servir la biblioteca, un projecte site-specific que es pot visitar a la biblioteca de la Fundació Suñol, en què Antònia del Río ens convida a capbussar-nos entre les pàgines dels llibres que ha seleccionat per qüestionar categories i trobar múltiples contrarrelats possibles.

S/T mapa de relacions

Suport digital interactiu 3D

Realització: Laura del Río i Oriol Sala

Shortcut és un programa d’exposició online de treballs específics elaborats per a la nostra web a càrrec d’una selecció d’artistes. En temps de restriccions i distàncies en l’experiència de visita al museu, habilitem una drecera virtual per recolzar la producció artística i generar eines de coneixement, de reflexió i de transformació al voltant del moment present. El cicle Shortcut es nodreix de treballs específics i de material inèdit de diferents artistes per explorar i qüestionar, des d’un posicionament crític, els límits i les potencialitats del propi mitjà digital com a plataforma d’exhibició.

Patrocinadors i col·laboradors