Joan Brossa

Capitomba, 1986

Barcelona, 1919 - Barcelona, 1998

Nascut el 1919 a Barcelona, Joan Brossa es va interessar pels escriptors catalans des de ben petit a través de la biblioteca del seu pare, apropant-se així a autors com Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà o Josep Maria de Sagarra. Els seus primers escrits daten de la Guerra Civil espanyola, tot i que els seus inicis s’estableixen als anys 40, juntament amb Josep Vicenç Foix, Joan Miró i Joan Prats. És en aquesta dècada quan va ser partícip de la fundació de revistes de gran importància artística com Algol, el 1947, i Dau al Set, el 1948. I és a través d’aquesta última que va conèixer al poeta João Cabral de Melo, amb qui establí una gran amistat durant els anys 50, i l’encarregat d’introduir-lo en el marxisme i en la necessitat que l’artista es comprometi amb la societat. Coincideix i coneix gran quantitat d’artistes, com Eduardo Chillida, Antonio Saura o Joan Vila Casas, la seva obra, en canvi, se centra en la poesia i el teatre.

La dècada dels 60 van fer un pas endavant en el seu treball, ja que s’estrenaren diverses obres teatrals, però també va experimentar amb altres llenguatges com l’objecte i el curtmetratge. Tot i això, els 60 destaquen per l’inici de la poesia visual amb la publicació de Quadern de poemes el 1969, element fortament representatiu de Brossa i molt lligat als vincles establerts amb artistes visuals des dels anys 50. Però el seu reconeixement artístic no arriba fins als anys 70, moment en què es presentaren alguns dels seus poemes objectes en una exposició col·lectiva de Barcelona i els seus poemes es començaren a publicar de manera normalitzada després de la mort de Franco. És a partir d’aquí que la seva figura queda fortament lligada a l’avantguarda catalana amb artistes com Jaume Xifra o Francesc Abad. Foren els anys 80 i 90 els que finalment el portaren a l’exterior de la mà de la seva poesia visual i els poemes objectes, exposant en nombroses exposicions. Destaquen, entre d’altres, les individuals la Galeria Joan Prats, o Joan Brossa o les paraules són les coses a la Fundació Joan Miró el 1986.

La seva obra s’ha exposat en gran quantitat de museu i galeries, sobretot des dels anys 80 fins a l’actualitat, recorrent el món per ciutats com Nova York, Amsterdam, Göteborg, Santiago de Xile o Praga entre moltes altres. Des de l’any 2000 el seu llegat el gestiona la Fundació Joan Brossa, tot i que des del 2012 aquesta es troba dipositada al MACBA.

Llistat d’obres

Capitomba , 1986